14 October 2011

.Aku faham perasaan itu.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
 
Mak pernah kata 'Kalau mak masih tegur dan marah maknanya  mak masih sayang dan ambil berat, jika mak dah malas nak tegur atau marah setiap kesalahan kau, paham - paham jela'. Mak cakap macam tuh sebab masa zaman aku sekolah, aku degil dan malas nak tolong dia kat dapur. Malas nak jaga adik - adik. Kira malas lah senang citer. Yang aku tawu, aku nak tengok tbee sebab aku dah penat buat homework yang berlambak - lambak (alasan okeh)

Tapi bile datang rajin aku, satu rumah aku lap. Setiap petak mozek kat umah aku pastikan berkilat, toilet dicuci dengan sangat bersih, sampaikan sesiapa masuk toilet aku jerit dari luar 'Jangan kotorkan toilet!' Jangan lupa flush!' Annoying betul kan. Tapi aku admit satu benda, aku memang rajin cuci toilet. Memang dah tugas wajib aku every weekend untuk cuci toilet.

Sorilah, bukan nak citer pasal toilet. Cuma nak share tentang satu perasaan yang baru aku paham. Aku kan pemalas, tapi bukanlah si pemalas yang tegar. Cuma aku lambat buat bila mak aku suruh. Aku selalu kata "jap lah mak..' atau 'ye, nnt kita buat' (tp tak buat - buat) last - last, mak aku yang buat. Atau paling teruk, aku buat kerja tuh, tapi macam tak ikhlas atau marah - marah. Seakan terpaksa.


Aku tahu, hati mak sangat sedih. Aku tahu, dia betul - betul mengharapkan pertolongan aku. Aku tahu dia penat seharian buat kerja rumah. Tapi kelakuan aku buat dia lagi sedih. Tapi waktu itu, aku tak kisah. Mungkin jiwa remaja atau akal remaja aku yang bongok. Tapi semakin meningkat dewasa, aku dah tak pernah lagi merungut bila disuruh. Kadang - kadang aku pulak yang tanya 'ada apa - apa nak tolong lagi?'

Saat aku menulis nih, aku sayu sangat memikirkan kelakuan aku dulu. Mujur aku masih sempat mengubahnya. Aku sekarang sangat paham apa yang mak aku lalui masa aku berperangai begitu. Sebab, mungkin benda yang sama terjadi pada aku. Bila kita betul - betul mengharapkan bantuan, bantuan yang kita terima seakan terpaksa. Aku menangis saat itu. Terbayang muka mak. Kesusahan mak dan sikap aku dulu. 
 
Buat mak, kak ngah mintak maaf atas kelakuan kak ngah dulu. Sekarang kak ngah paham perasaan mak. Betapa sedih dan tersentuh hati mak dengan perangai kak ngah dulu. Kak ngah janji akan tolong mak dengan ikhlas, tak marah - marah, sebab kak ngah dah rasa apa yang mak pernah rasa. 
 
 

No comments: