10 August 2011

.Kelambatan.

[Source]

 Apabila seseorang meminta pertolongan dan kita tak dapat membantu bukan kerana kita tak mahu, maybe kita ada hal lain atau perkara lain yang tak dapat dielakkan, and I am wondering why you have to get mad?? Yes, sometime mesti kita rasa sedih sebab kita betul - betul mengharap orang itu akan membantu kita, but kita pun tak boleh nak jangka perkara atau hal yang dia hadapi menyebabkan dia tidak dapat membantu.

I am in this situation this morning. Someone asking me for a help. Menelefon pada jam 8.10am dan berharap aku akan sampai pada jam 8.30am. Tak munasabah betul bagi seorang perempuan macam aku yang masih mamai baru bangun tido dan perlu bersiap dalam masa 20min. Dengan baju tak iron lagi, dalam toilet jek aku dah ambil masa lebih dari 20min. Tapi aku cuba jugak melakukan segalanya dengan cepat.

Akhirnya, 8.40am aku siap. Bukan kebiasaan aku untuk bersiap dengan gaya tergopoh gapah. Tapi demi untuk menolong kan. Aisehh, nak panaskan enjin kereta lagi. *dem* Then, aku received message " takyah antar..dah lambat..sy antar '' terpinga - pinga aku. Aku rasa dia bengang, sebab selama ini segala yang dia mintak aku tolong, aku tak pernah failed nak buat. Walaupun kerja itu sepatutnya dia yang buat. Aku take it as an advantage to learn more.

Bukannya aku tak cuba nak cepat. Kalau nak ikutkan aku yang patut bengang, tak buat appoinment awal - awal. Tengah syok tido, kena bangun awal pulak. At least, cakap awal - awal, senang aku nak set masa. Itulah, takda perancangan. Bos selalu pesan, kena susun schedule molek - molek. If any circumstances happen, senang nak overcome. 

Dan akhirnya, aku jugak yang mengalah. "maaf sebab saya lambat" dan en.Gorjes pernah berkata, if they needs your help, they should wait for you, is not you wait for them. Aku tak pasti berapa peratus benarnya pepatah en.Gorjes. Dan untuk situasi aku, aku yakin 100% benar.

No comments: